INZERCE

Polský Budimex má nově kanceláře v Trutnově a Žacléři. Foto: Budimex/Youtube

Budimex otevřel kanceláře a chystá se na stavbu D11 u Trutnova. ÚOHS přitom ještě o zhotoviteli nerozhodl

Polská společnost Budimex se aktivně připravuje na stavbu úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. V březnu otevřela kanceláře v Trutnově a Žacléři. Mluvčí Budimexu Diana Zyglewská Ekonomickému deníku sdělila, že v současnosti je firma ve fázi plánování investice, to zahrnuje analýzu potřebné dokumentace, sestavení podrobného harmonogramu prací a provedení komplexních průzkumů a analýz staveniště. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) přitom stále ještě nerozhodl o zhotoviteli stavby.

Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) jako vítěze tendru na výstavbu úseku D11 u Trutnova sice vybralo Budimex, rozhodnutí ŘSD ale napadlo sdružení vedené společností MI Roads. Nejdříve se obrátilo přímo na ŘSD a následně i na ÚOHS. „Správní řízení v dané věci stále probíhá, prvostupňové rozhodnutí dosud nebylo vydáno. Vzhledem ke složitosti posuzované problematiky nelze v tuto chvíli odhadovat možný termín vydání,“ sdělil Ekonomickému deníku mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla už ÚOHS vyzval účastníky tendru k vyjádření k podkladům před rozhodnutím, lze tedy podle něj očekávat vydání rozhodnutí v nejbližších dvou až třech týdnech. ŘSD mělo původně v plánu stavbu zahájit už loni v prosinci. „Nyní není ŘSD schopno ovlivnit dokončení veřejné zakázky na realizaci této stavby, neboť čekáme na rozhodnutí ÚOHS ohledně výběru nejvýhodnější nabídky,“ konstatoval Mátl.

I přes zatím nejasný verdikt antimonopolního úřadu se rozhodla společnost Budimex začít připravovat na stavbu. Jak uvedl na youtubovém kanálu firmy regionální ředitel české pobočky Budimexu Adam Barszczyński, v trutnovské kanceláři aktuálně pracuje 40 zaměstnanců firmy a v Žacléři 20 zaměstnanců. „Naše kroky učiněné v předstihu nám umožní se maximálně připravit na zahájení prací. Máme mezinárodní tým složený jak z Čechů, tak Poláků, který má dostatek zkušeností s daným typem realizací,“ sdělil Barszczyński.

Doplnil k tomu, že ve špičkách pak počítá polská společnost na staveništi s nasazením 150 lidí technického personálu, šesti stovkami pracovníků pro mostní konstrukce a 300 zaměstnanci v dalších oborech.

Společnost Budimex se o český trh podle country managera pro Českou republiku Krzysztofa Sokoɫowského zajímá tři roky. Celkem podle něj za tu dobu podala 33 nabídek. Jedna smlouva je podepsaná, na další dva kontrakty společnost čeká. Otazník visí právě i nad trutnovským úsekem D11. Stavba se podle něj nachází v těžkých zeměpisných podmínkách v horském terénu. „To vše vytváří zajímavé možnosti pro tunelové a mostní konstrukce, jde tedy o vzrušující inženýrskou výzvu,“ uvedl Krzysztof Sokoɫowski. Dodal, že zimní období společnost využila k průzkumu lokality, vybudování týmu a další přípravě.

Generální ředitel ŘSD Radek Mátl současné kroky Budimexu pro Ekonomický deník okomentoval slovy, že rozsah přípravy společnosti je plně v její kompetenci. „A pokud budou zakázku opravdu realizovat, je dobře, že se přípravě věnují intenzivně,“ zmínil.

Společnost Budimex nabídla v soutěži na realizaci úseku o délce 21,1 kilometru nejnižší cenu 11,35 miliardy korun bez DPH, jde o 86,8 procenta původně předpokládané ceny. MI Roads podle ČTK tvrdí, že firma Budimex použila k doložení kvalifikace s výstavbou tunelů cizí reference z realizace dílčích prací na tunelu v Kolumbii, které neodpovídají požadavkům zadavatele tendru. Budimex podle MI Roads údajně také nesplnil kvalifikační požadavky pro odborný personál pro výstavbu tunelů.

Konec polské dálnice S3 u hranic s Českou republikou. Foto: Budimex/Youtube

Podle plánů ŘSD by se měl na D11 prioritně vybudovat tříkilometrový úsek u hranice s Polskem, který by měl navázat na polskou rychlostní silnici S3. Jak už dříve Mátl uvedl, česká strana by chtěla zmíněný úsek otevřít v roce 2025. Celý úsek Trutnov – státní hranice, jehož součástí jsou i dva půlkilometrové tunely, by měl být hotový v roce 2027.

ŘSD zároveň také chystá stavbu úseku D11 z Jaroměře do Trutnova. Se zahájením stavby ŘSD počítá v roce 2025 a s uvedením do provozu v roce 2028.

K samotnému obchvatu Jaroměře Mátl v minulém týdnu na sociální síti X uvedl, že by po něm za půl roku mohli začít jezdit řidiči směrem na silnici I/33, která spojuje Hradec Králové, Jaroměř a Náchod a dále pokračuje do Polska na Vratislav a Varšavu. „Na dnešním kontrolním dni bylo potvrzeno, že stavba probíhá dle harmonogramu a termín zprovoznění dne 13. září 2024 není ohrožen. Zprovozněním stavby se definitivně uleví občanům Jaroměře od tranzitní dopravy,“ sdělil Mátl.

Tereza Čapková