Ivan David: Dvě věže ze slonoviny trvají na zákazu spalovacích motorů v roce 2035

18.02.2023 7:39 | Komentář

V Europarlamentu jsme hlasovali o návrhu nařízení, kterým se mění dosavadní nařízení (EU) 2019/631. Jedná se o zpřísnění výkonnostních norem emisí CO2 pro nové osobní automobily a nová lehká užitková vozidla v souladu s ambicióznějšími cíli Unie v oblasti klimatu.

Ivan David: Dvě věže ze slonoviny trvají na zákazu spalovacích motorů v roce 2035
Foto: Hans Štembera
Popisek: Europoslanec Ivan David

Toto jednání vedl za Evropský parlament zpravodaj Výboru pro životní prostředí (ENVI) holandský poslanec Jan Huitema a stínoví zpravodajové ostatních frakcí. Při hlasování v plénu jsem byl nucen podpořit pouze návrh zamítnutí nařízení, který za frakci Identita a demokracie (ID), v níž působí i europoslanci zvolení za SPD v ČR, předložila stínová zpravodajka a německá náhradnice v Zemědělském výboru europoslankyně za AfD Silvia Limmer.

Finální text, který nám byl předložen ke schválení, po jednání zástupců EP s Radou ministrů během českého předsednictví, obsahuje zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory v roce 2035. I přes hlasité sliby předsedy pětikoaliční vlády Petra Fialy (ODS), o tom, že bude zákaz spalovacích motorů vetovat, bývalá ministryně životního prostředí Anna Hubáčková (KDU-ČSL) při jednání Rady ministrů v prvním čtení v červnu loňského roku veto nepoužila. S návrhem zákazu spalovacích motorů souhlasila jménem ČR, která je zemí s největším podílem automobilového průmyslu na tvorbě hrubého domácího produktu i na zaměstnanosti. Navzdory tomu, že její hlasování české ekonomice hrozí přinést obrovské problémy, stejně jako českým veřejným rozpočtům, které výpadek příjmů z automobilového průmyslu může fatálně ohrozit.

Příjmy z daní a zdravotního pojištění od zaměstnanců z automotive sektoru, který je ve svém součtu největším zaměstnavatelským sektorem v ČR, tvoří velký podíl příjmů státního rozpočtu. Návrh nařízení přímo ohrožuje pracovní místa téměř půl milionu zaměstnanců, kteří pracují v ČR v automobilkách a firmách, které pro ně vyrábí v ČR součástky.

Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL), jako zastupující ministr životního prostředí, v říjnu coby předsedající Radě ministrů při jednání s delegací výboru ENVI za Radu opětovně souhlasil se zákazem prodeje nových aut se spalovacími motory v EU v roce 2035. I když tou dobou už bylo jasné, že projednávaný návrh nařízení spolu s dalšími návrhy právních předpisů Unie z balíčku Fit for 55 vyvolal v evropském automobilovém průmyslu největší problémy od konce 2. světové války.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Blažkovy bitcoiny

Dobrý den, může mi prosím někdo vysvětlit, zda je to normální, že stát přijímá do rozpočtu jen tak peníze od kohokoliv? Podle mě vám přeci nikdo nedá peníze jen tak. Takže je i otázka, co za tím vším podle vás je? A věříte tomu, že Blažek z toho neměl nic pro sebe? Přeci pokud není úplně mimo, tak m...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů: 20


Osobnost měsíce

Ing. Roman Bělor

  • STAN
  • poslanec
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Weigl: To jsme to dopracovali

10:17 Jiří Weigl: To jsme to dopracovali

Žijeme opravdu v divné době.