Jak si vysvětlujete v době školních prázdnin vyprodané spoje na Ukrajinu, kde se válčí?
Ukrajina je obrovská. Jezdili jsme tam už dřív autobusy s přestupem na vlak. V letním období byl vždy zájem extrémní. Před válkou to souviselo i s turismem. Hlavně turismus totiž plní během léta autobusy a vlaky. Vyprodané cesty na Ukrajinu dnes také souvisí s létem. Od září to pomine a vlaky i autobusy budou mít opět prázdná místa.
V článku s titulkem „Na Ukrajinu narváno. Dopravci mají zlost. Peklo. To jsme se dozvěděli na Florenci…“ rozvířily ParlamentníListy.cz debatu o tom, proč se lidé se statusem válečného uprchlíka hrnou na prázdniny zpět do země, ze které uprchli?
To je dobrá otázka. Nikdo nepochybuje o tom, že tam válka je. A nikdo nemůže říct, že být na Ukrajině, byť i na západu Ukrajiny, je méně rizikové, než být v Česku. Miliony lidí, co utekly na západ, a byly to převážně ženy s dětmi, pouze snížily riziko svého života.
Je to běžné chování uprchlíků?
Je to legitimní. Kdyby nebylo, tak politici všech zemí, kde žijí uprchlíci, by s jejich přijímáním skončili, protože by vyhodnotili, že jde o izolovanou válku mezi hranicemi Ruska, Běloruska a frontou. Tak to není a i mimo léto lidé cestují tam a zpět. Chtějí vidět své rodiny a je to přirozené.
Na svých stránkách inzerujete, že vlaky jezdí až do Záporoží a Charkova. Fronta ale od těch měst už není daleko…
Našimi vlaky nyní jezdíme do polského Přemyšlu, kde cestující přestoupí a odjedou vlaky ukrajinských železnic. Hlavní vlak odjíždí dvě hodiny po příjezdu, aby se stihla pasová kontrola, a jede přes Lvov, Ternopil, Chmelnyckyj a Vinnycju do Kyjeva. Když si cestující počkají, tak tam navazují další vlaky právě do Charkova a Záporoží.
Opravdu horko je až na bojové linii, jinak rakety létají i nad Kyjevem. Když jste ve válce, tak lidé jsou jako krysy a velmi rychle se přizpůsobí dané situaci a naučí se v ní žít. A pouze část obyvatelstva eliminuje rizikové situace tím, že odjíždí za hranice. Část chce zůstat se svými rodinami, část být za hranicemi.
Jízdenky na vlaky RegioJet jsou tedy vyprodány do konce prázdnin?
Spoje jsou generovány na měsíc dopředu a odteď za dva, tři týdny už tam místa objevíte. Do konce prázdnin ale budou nejspíš všechny autobusy i vlaky plné a od září přibude mnoho volných míst.
Jak vůbec vypadala jednání s ukrajinskou stranou o zmíněných spojích?
Vzniklo to asi dva dny po 24. únoru 2022, tedy po útoku Rusů na Ukrajinu. Ukrajinské železnice nám předaly dopis od kyjevského starosty Vitalije Klička. Tehdy nás žádal o organizaci humanitární pomoci přímo do Kyjeva. Je třeba připomenout, že Kyjev byl tehdy v obklíčení. Známá místa, kde jsem nedávno byl, tedy Buča a Irpiň, kam chodí dnes všechny delegace, jsou vlastně předměstími Kyjeva. Jde o západ Kyjeva, kam dnes jezdí normálně městská hromadná doprava.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
Ukrajina (válka na Ukrajině)
Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.
Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.
válka na Ukrajině
Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.
Stručné informace týkající se tohoto konfliktu aktualizované ČTK několikrát do hodiny naleznete na této stránce. Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.
autor: Jan Rychetský