Michálek (Piráti): Ferrari na firmu? Ne, raději spravedlivé daně

15.02.2023 9:32 | Ze sítí

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k daním.

Michálek (Piráti): Ferrari na firmu? Ne, raději spravedlivé daně
Foto: Hana Brožková
Popisek: Jakub Michálek

Ferrari na firmu? Ne, raději spravedlivé daně.

Stát nesmíme dál zadlužovat kvůli tomu, aby měly elity levnější poziční zboží. Já jsem pro daňovou spravedlnost. Nezvyšovat střední třídě daně, dokud stát nezdaní to jedno promile nejbohatších lidí, kteří si ještě navyšují své příjmy díky spleti daňových výjimek. Je dobře, když je někdo v podnikání úspěšný, ale tím spíše by se měl spravedlivě podílet na financování veřejných služeb jako zdravotnictví, školy, veřejná doprava či péče o lidi v seniorním věku. Luxusní auta zkrátka nejsou od určité hranice výrobní prostředek, ale hlavně poziční zboží. A tomu by měla odpovídat jejich daňová uznatelnost.

Možná jste zachytili, že Ivan Bartoš otevřel debatu o tom, jestli jsou v pořádku daňové odpočty na firemní Ferrari. Schválně jsem se k tomu podíval na statistiky. Představte si, ze 101 vozů Ferrari, které byly v roce 2021 registrované v České republice jich 96 koupily FIRMY a jenom 5 kusů si koupili lidé pro osobní potřebu. Ten nepoměr je značný, ruku na srdce, Ferrari úplně nepůsobí jako vůz určený primárně na služební cesty.

Jedno vysvětlení se nabízí, daňové optimalizace DPH a případně i daně z příjmu právnických osob. Zatímco občan musí auto koupit i s daní 21 %, firmě se DPH vrátí. Ferrari stojí okolo deseti milionů korun, takže úspora na DPH činí přibližně 2 miliony na kus. Dále si firma sníží základ daně z příjmu právnických osob, která je u nás 19 %.

Pokud firma půjčuje sportovní vozy, tak je to samozřejmě v pořádku, ale bezpochyby jsou i případy, kdy jde pouze o daňovou optimalizaci na hraně zákona. Piráti proto navrhují řešení. Omezit daňovou uznatelnost osobních aut na jeden až dva miliony korun. Většina ceny luxusních vozů potom bude zdaněna, ať půjde o firemní nebo osobní užití a firmy nebudou motivované tyto vozy kupovat jen kvůli daňovým úsporám, ale budou lépe vážit, zda pro ně mají hospodářský význam. Normálních firemních aut se změna nedotkne. A zalepení dalších podobných výjimek musí pokračovat.

Daňové výjimky a obezličky, ze které využívá jen nejužší skupina lidí, je potřeba postupně rušit. Nemůžeme dopustit, aby náklady krize nesla především střední třída, která už teď státo odvádí téměř polovinu toho, co vydělá, pokud započítáme daně z a spotřeby příjmu i sociální a zdravotní odvody. Vysoké daně platí i chudí pracující. Spravedlivě se podílet mají i ti, kdo si to mohou dovolit a uživatelé firemních ferrari do této skupiny bezpochyby patří. 

Mgr. et Mgr. Jakub Michálek

  • Piráti
  • Pusťte nás na ně, porveme se za vás!
  • poslanec

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Jak chcete přimět ANO znovu jednat o důchodech?

Váš záměr byl dobrý, ale evidentně se nepovedl. Myslíte, že jste se tedy jako moderátor osvědčil? A nemáte pocit, že je tu mezi vládou a opozicí až příliš hluboká propast, která se bohužel pro nás čím dál víc prohlubuje a vlastně je to vidět i ve společnosti, která je rozdělená.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vích (SPD): Fialova vláda podporuje a schvaluje Migrační pakt EU

22:55 Vích (SPD): Fialova vláda podporuje a schvaluje Migrační pakt EU

Jak by to asi vypadalo, kdyby místopředseda jakékoli z minulých vlád přiznal, že v zahraničí odsouhl…