Ministr Kupka: Byli jsme to my, kdo jako první už loni jasně popsal, v čem je norma Euro 7 vadná

26.05.2023 10:21 | Tisková zpráva

Stovky zástupců zemí z celého světa v těchto dnech zasedají v Lipsku na summitu Mezinárodního dopravního fóra. Čtvrteční části třídenního programu se zúčastnil i český ministr dopravy Martin Kupka.

Ministr Kupka: Byli jsme to my, kdo jako první už loni jasně popsal, v čem je norma Euro 7 vadná
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr dopravy Martin Kupka

S ministerskými kolegy zodpovědnými za dopravu jednal o aktuálních světových dopravních výzvách, dopravní pomoci Ukrajině nebo o ekologizaci dopravy. Na okraj společného programu absolvoval ministr Kupka i řadu důležitých bilaterálních jednání.

„Setkání v Lipsku je skvělou příležitostí k jednání a prohloubení dopravních vztahů i se zeměmi, se kterými není Česká republika v tak úzkém kontaktu. Na jednom místě se totiž potkává celý dopravní svět. Doprava na celé planetě čelí podobným novým výzvám, které směřují především do oblasti jejího technologického rozvoje a snižování dopadů na životní prostředí. Jsem moc rád, že dnešní jednání otevřely dveře dalšímu prohlubování spolupráce mezi světovými regiony, protože doprava nás všechny spojuje,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

V rámci programu Mezinárodního dopravního fóra (ITF) se ministr zúčastnil kulatého stolu k tématu dopravní situace napadené Ukrajiny, které navazovalo na poslední jednání v polském Řešově. „Pomoc českých firem Ukrajině je viditelná i v oblasti dopravy. Pomáhají teď například s obnovou válkou poničené infrastruktury. Autobusy z řady českých měst dnes na Ukrajině pomáhají s dopravou dětí do škol a na místě zničených mostů jsou česká mostní provizoria. Ve středně a dlouhodobém horizontu bude tématem obnova a budování železniční infrastruktury, kdy by hlavní tratě vedoucí z Evropské unie na Ukrajinu měly být na klasickém evropském rozchodu kolejí. Půjde tak prakticky o úplně nové stavby, na kterých by se naše české firmy mohly podílet,“ uvádí ministr Kupka.

Kromě společných jednání se ministr Kupka také sešel se svým jihokorejským protějškem, ministrem půdního fondu, infrastruktury a dopravy Won Hee-ryongem. Navázali tak na poslední jednání, které se uskutečnilo během březnové návštěvy ministra dopravy v Jižní Koreji. Hlavním tématem jednání byla spolupráce při přípravě vysokorychlostní železnice. „V pondělí 22. května se poprvé sešla česko-korejské pracovní skupina pro vysokorychlostní tratě. Pro nás je velmi cenná možnost výměny informací z projektování a provozu VRT. Jižní Korea patří mezi světové lídry v této oblasti, pracujeme tedy s těmi nejúspěšnějšími,“ ocenil výměnu zkušeností Kupka.

Anketa

Jste spokojeni se způsobem, jakým Petr Pavel vykonává úřad prezidenta? (Ptáme se od 23.5.2023)

3%
95%
hlasovalo: 33708 lidí

Důležitým tématem neformálních rozhovorů s evropskými partnery bylo vyjednávání o změnách v návrhu emisní normy EURO 7. O ní mluvil ministr Kupka i s generálním ředitelem automobilky Renault a aktuálním prezidentem Evropské asociace výrobců automobilů Lucou de Meo. Evropské automobilky patří mezi odpůrce současné podoby návrhu emisní normy, která může odčerpat potřebné prostředky k přechodu na bezemisní mobilitu.

„Byli jsme to my, kdo jako první už vloni jasně popsal, v čem je norma Euro 7 vadná. Od té doby jsme se snažili získat další státy pro podporu našeho postoje, a to se nám podařilo. V tuto chvíli máme silnou koalici osmi států, které jsou pro rozumnější podobu EURA 7. Mé jednání s Lucou de Meo mi pak znovu potvrdilo, že naše výhrady sdílí i zástupci evropského automobilového trhu,“ řekl Kupka.

Na závěr svého pobytu v Lipsku se ministr Kupka ještě sešel se zástupci francouzské skupiny RATP (Régie autonome des transports parisiens), která zajišťuje většinu veřejné dopravy v okolí Paříže, včetně pařížského metra. Středobodem debaty byly zkušenosti s automatizací metra v Paříži, která začala již v 80. letech. Aktuálně probíhají dokončovací práce na spuštění plně automatické linky metra 4, což může představovat dobrou inspiraci pro přípravu provozu pražské linky metra D, která by měla být také automatická.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

A byli jsme to my, , Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré DiskusePseudo , 26.05.2023 11:32:26
kteří to nechtěli v rámci našeho půlročního předsednictví Radě Evropy napadat či zpochybňovat, protože úkolem předsedy Petra Fialy bylo poslušně ("a bez namáčení") plnit příkazy EP, jak mu to hned v červenci velmi důrazně připomenul europoslanec Guy Verhofstadt, a "prvňáček" Fiala si dělal poznámky, aby na něco nezapomněl.

|  5 |  0

Další články z rubriky

Rozvoral (SPD): Migrační pakt EU, který odsouhlasil ministr vnitra Rakušan, zásadně odmítáme

21:03 Rozvoral (SPD): Migrační pakt EU, který odsouhlasil ministr vnitra Rakušan, zásadně odmítáme

Ve čtvrtek 18. dubna byla v Poslanecké sněmovně zahájena mimořádná schůze, svolaná na žádost opozice…