INZERCE

Mostní estakády jsou součástí významné železniční stavby IV. tranzitního koridoru Sudoměřice – Votice, Foto: Správa železnic

Správa železnic pokračuje v modernizaci trati na Slovensko, komplikací je zpoždění u sousedů

Nová kolej a mosty přes místní vodní toky letos vznikly v rámci modernizace 1,5 kilometru trati mezi Lanžhotem na Břeclavsku a hranicí se Slovenskem. Správa železnic práce zahájila v únoru, dokončení stavebních prací je plánováno na konec roku 2023. Optimalizace traťového úseku přinese rychlejší a bezpečnější provoz na koridorové trati.

Na dvoukolejné koridorové trati bude díky probíhající investici možné zvýšit rychlost z původních 120 na 160 km/h, zlepší se bezpečnost a plynulost provozu a sníží hlučnost a vibrace. Kvůli zachování jednokolejného provozu práce probíhají na etapy. V letošním roce se podařilo vybudovat kompletní druhou kolej. Modernizace úseku zahrnuje i zvýšení polohy kolejí nad terénem o 0,75 metru, což umožní napojení na budoucí hraniční most přes Moravu s vyšší polohou, ale také ochranu před pravidelnými záplavami v okolních lužních lesích.

Zakázku v hodnotě 595,7 milionu korun bez DPH realizují společnosti Skanska a Elektrizace železnic Praha. „Pokračujeme podle harmonogramu. Přeložili jsme kabelové trasy, vybudovali jsme čtyři nové mosty, položili jsme konstrukční vrstvy železničního spodku i svršku. Svahy jsme ochránili proti erozi a pravidelným záplavám zasypáním lomovým kamenem,“ říká projektový manažer Skanska Ondřej Zedník.

Vzhledem ke zpoždění prací na slovenské straně ale bude nutné na jaře během krátkodobé výluky spojit starou kolej na slovenské straně s už modernizovanou kolejí na české stavbě. „Koridor musíme zachovat průjezdný alespoň po jedné koleji. Zřízení provizorního propojení sice pro nás jako investora představuje neplánované náklady, zastavení probíhající stavby a její zakonzervování kvůli zpoždění na Slovensku by ale vyšlo výrazně dráž,“ vysvětluje za Správu železnic náměstek pro modernizaci Mojmír Nejezchleb.

Projekt je spolufinancovaný Evropskou unií z Nástroje pro propojení Evropy (CEF). Celková výše způsobilých nákladů projektu je téměř 507 milionů korun. Míra podpory EU je 70 procent ze způsobilých nákladů, tehdy zhruba 390 milionů korun. Národní dofinancování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.

(red)