INZERCE

Motory ABB Motion řady AMXE jsou vhodné zejména pro elektrifikaci užitkových vozidel. Dosahují vysokého výkonu až 520 kW a až 5 000 otáček za minutu. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Švédsko-švýcarská korporace ABB přichází s motory pro elektrická těžební rypadla

Divize švédsko-švýcarské nadnárodní korporace ABB (Asea Brown Boveri) ABB Motion posílá na trh portfolio udržitelných pohonů pro těžká vozidla používané v povrchové a hlubinné těžbě, manipulaci s materiálem a nákladem, staveništích, v zemědělství a lesnictví. Motory lze použít jako trakční nebo pomocné pohony. Oproti spalovacím motorům se liší plným točivým momentem při nulových otáčkách, rekuperačním brzděním, schopností přetížení, nižší teplotou chladicí kapaliny a vyšší účinností. Díky kompaktní konstrukci a vysoké hustotě krouticího momentu usnadňují motory instalaci baterie.

Těžká nákladní vozidla jsou zodpovědná za 25 procent emisí CO2 z dopravy v EU. Přestavba dieselových pohonů na elektrické pohony pomáhá rozhodujícím způsobem snížit emise skleníkových plynů i celkové náklady na vlastnictví.

Pokud by například každý nákladní automobil v dolech na celém světě byl elektrifikován, mohlo by se jen v tomto odvětví ušetřit 198 000 tun CO2 denně. Také náklady na údržbu bateriových elektrických vozidel v dolech jsou o 20 až 30 procent nižší a náklady na palivo o 40 až 60 procent nižší než u stávajících dieselových nákladních vozidel.

Elektrický pohon je stále dražší

Elektrifikace vozidel však stále naráží na odpor. Pořizovací cena hybridních a elektrických pohonů je v současnosti mimo jiné vyšší než u vozidel s dieselovým pohonem. Na druhou stranu existují důležité podněty pro elektrifikaci. Například klimatické strategie vlád a měst jsou stále častěji zahrnovány do veřejných zakázek. Stále více se také zaměřuje na celkové náklady na elektrické pohony.

Vyšší objemy výroby a technologický pokrok v budoucnu výrazně sníží ceny těžkých strojů. K elektrickému pohonu užitkových vozidel jsou zapotřebí výkonnější baterie než například u elektromobilů, a to kvůli jejich vysoké hmotnosti. Kromě toho musí baterie odolávat extrémním podmínkám, jako jsou silné vibrace na staveništi.
Snadný přechod na elektrické pohony

Aby byla elektrifikace užitkových vozidel rentabilní a praktická, nabízí nyní společnost ABB Motion portfolio udržitelných pohonů pro těžká vozidla používaná v aplikacích, jako je povrchová a hlubinná těžba, manipulace s materiálem a nákladem, staveniště, speciální aplikace a zemědělství a lesnictví.

Motory řady AMXE jsou vhodné zejména pro elektrifikaci užitkových vozidel. Synchronní reluktanční motory s permanentními magnety o výkonech od 24 do 240 kW dosahují vysokého výkonu až 520 kW a otáček až 5 000 ot/min. Jsou k dispozici ve čtyřech různých velikostech se vysokými krouticími momenty až 600 Nm u nejmenší a až 3 300 Nm u největší velikosti.

Dostatečný točivý moment

Motory lze použít jako trakční nebo pomocné pohony. Oproti spalovacím motorům se liší plným točivým momentem při nulových otáčkách, rekuperačním brzděním, schopností přetížení, nižší teplotou chladicí kapaliny a vyšší účinností. Díky kompaktní konstrukci a vysoké hustotě krouticího momentu usnadňují motory instalaci baterie.

Kompaktní a robustní mobilní měnič HES880 byl speciálně vyvinut pro použití v elektrických hnacích ústrojích stavebních strojů a stavebních vozidel. Měnič pro trakční motory a generátory do 510 kW trvalého provozu a do 760 kW špičkového výkonu je k dispozici ve třech různých velikostech s napětím od 320 VDC do 750 VDC (350 A, 600 A a 900 A). Modul lze použít jako síťový měnič, motorový měnič nebo DC/DC měnič. HES880 má standardně integrovanou funkci „Safe Torque Off“ (STO) a volitelně je k dispozici s integrovaným brzdovým chopperem. Instaluje se jednoduše pomocí zásuvného konektoru.

Škálovatelný výkon baterie

Důležitou roli hraje také systém Bordline ESS (Energy Storage System) pro ukládání energie na palubě. Bateriové moduly vysoce výkonného systému pro ukládání energie na bázi lithium-iontových baterií lze zapojit do série a vytvořit tak modulární sadu baterií. Modulární konstrukce baterie umožňuje snadné škálování instalované energie i umístění na střechu, do motorového prostoru nebo pod podlahu vozidla.

Elektrická řešení pro hnací ústrojí musí být snadno a flexibilně instalovatelná. Koneckonců konfigurovatelnost a škálovatelnost jsou důležitými předpoklady pro přechod stavebních vozidel na elektrický pohon.

(nik)