Bernard (STAN): 5 důvodů, proč je nutné ve veřejných financích zatáhnout za záchrannou brzdu

12.03.2023 21:39 | Komentář

Naše vláda zpomalila raketový růst důchodů a připravuje i další úsporná opatření, která pomohou stabilizovat naše veřejné finance.

Bernard (STAN): 5 důvodů, proč je nutné ve veřejných financích zatáhnout za záchrannou brzdu
Foto: Reprofoto: ČT24
Popisek: Josef Bernard (PirSTAN)

1. Deficit na důchodovém účtu

Reforma průběžného penzijního systému byla dlouhodobě odkládaná. Státní establishment spoléhal na „dost času“. Za normálních bezinflačních časů by obrovský problém vyhřezl až v druhé polovině 30. let, kdy do důchodu budou odcházet „Husákovy děti“. Jestliže bychom průběžný systém neměnili, dosáhl by deficit důchodového účtu v této době částky ca 5% HDP, tedy absolutně 300 až 350 miliard korun.

2. Dvojnásobný problém s důchody

Problematická situace s průběžným důchodovým systémem ale akcelerovala v souvislosti s pádivou (dvoucifernou inflací), která má, bohužel, obrovskou setrvačnost a zdá se, že nás jen tak neopustí. Kdybychom nyní nezměnili parametry valorizace důchodů, dosáhl by deficit na důchodovém účtu již v tomto roce částky 80 miliard! To nikdo v předinflační době neočekával a problém, který jsme očekávali až v druhé polovině 30. let, bychom způsobili již ve výhledu tří let. Částka, o kterou nyní valorizujeme, zvýší důchody navždy a další valorizace budou extrémně navyšovat důchodový deficit.

3. 70 miliard za úroky

Již nyní každoročně nezdravě zadlužujeme stát, jenom na úrocích za naše zadlužení zaplatíme letos 70 miliard korun. Každý z nás, včetně kojenců, tedy zaplatí ročně na úrocích za státní dluh 7 000 korun. Kdybychom důchodový systém nezměnili, do deseti let bychom atakovali hranici na samotném deficitu důchodového účtu ca 10 % HDP, tedy zhruba 600 miliard korun.

4. Strukturální deficit ČR

Situace ve veřejných financích je dále komplikována celkovým každoročním strukturálním deficitem. Nad poměry žijeme i v jiných oblastech. Čeká nás proto i celková reforma veřejných financí na výdajové a příjmové straně. K tomu zvažte zanedbanou infrastrukturu železniční, silniční, vysokou energetickou náročnost našeho průmyslu, potřebu dekarbonizace našeho hospodářství včetně energetického průmyslu.

5. Dluhová brzda a sešup

Jestliže nyní nezačneme veřejné finance napravovat, můžeme do tří let narazit na dluhovou brzdu, tzn. výši dluhu 55 % našeho HDP. Vláda a my všichni bychom radikálně museli omezit své výdaje. Pokud by se snad hochštaplersky vláda vyhnula i opatřením vyplývajícím z dluhové brzdy, čekala by nás rozpočtová katastrofa, snížení ratingu ČR, neochota půjčovat, radikální zdražení úroků pro ČR a zásah mezinárodních finančních institucí. Někdy tomu říkáme „řecká cesta“.

Josef Bernard

Zdroj.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

Kdo může za migrační pakt?

Tvrdíte, že když vás budeme volit, tak nás zbavíte migrantů. Jak? Jak chcete problém řešit, navíc když teď EP schválil migrační pakt? Taky tvrdíte, že jeho schválení byla zrada od této vlády, tak co pak změníte evropské volby? A jak to tedy je? Může za schválení paktu vláda nebo politici v Bruselu?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Válek: Podpora paliativní péče je jednou z našich velkých priorit

4:32 Ministr Válek: Podpora paliativní péče je jednou z našich velkých priorit

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k podpoře paliativní péče.