Platforma Rozumné právo: Se strategií proti dezinformacím by se neměly dělat tajnosti

14.03.2023 18:02 | Komentář

Dezinformace jsou novým typem hrozby pro stát. Ministerstvo vnitra proto připravuje zákon, který má omezit přístup k informacím způsobilým ohrozit zájmy České republiky. Veřejnosti ho však zatím nepředstavilo.

Platforma Rozumné právo: Se strategií proti dezinformacím by se neměly dělat tajnosti
Foto: Rozumné právo
Popisek: Platforma Rozumné právo

Podle Rozumného práva je vzhledem k závažnosti omezování přístupu k informacím nejvyšší čas zahájit na toto téma veřejnou diskusi. „Nejnebezpečnější je šíření dezinformací s cílem ohrozit základní funkce států anebo organizací, proti kterým směřují,“ míní Jan Klouda z Rozumného práva.

Připomíná přitom například situaci kolem války na Ukrajině a nedávné pandemie covid-19. „Závažnost a dopady dezinformací záleží na vůli a zdrojích původce, představují problém i v běžném životě a vlády by měly přijmout opatření, která ale budou přiměřená,“ říká Jan Klouda.

Platforma ve svém novém stanovisku nabízí tři doporučení, která by se měla v této situaci uplatnit. V první řadě je třeba definovat, co lze považovat za dezinformaci ohrožující chráněné zájmy státu.

Anketa

Je v pořádku hrozit blokádami vládních budov?

94%
5%
hlasovalo: 49427 lidí

Kvůli možnému zásahu do některých základních lidských práv a svobod by se měl také provést test proporcionality. Díky němu se porovná omezení přístupu k obsahu na internetu s jiným vhodným a méně invazivním nástrojem regulace.

A do třetice vyzývá Rozumné právo k tomu, aby se určil vhodný orgán veřejné moci odpovědný za omezení přístupu ke škodlivému online obsahu a nezávislý orgán přezkumu.

Ministerstvo vnitra v současnosti připravuje návrh zákona, který umožní omezit přístup ke škodlivým informacím na internetu. Význam zákonné úpravy nabývá na významu zejména v kontextu diskusí o přiměřenosti blokace dezinformačních webů na základě žádosti Národního centra kybernetických operací po zahájení války na Ukrajině v roce 2022. Problémem se zabýval také Nejvyšší správní soud, jehož rozsudek poukázal právě na nezbytnost volby správné formy podnětu k omezení přístupu.

Přestože příprava zákona o omezování přístupu k informacím online je přelomovým krokem, veřejná diskuse o něm neprobíhá. Ministerstvo dosud zpřístupňuje obrysy právní úpravy na základě žádostí podle zákona o svobodném přístupu k informacím.

„Veřejnost dosud neměla možnost seznámit se s uceleným návrhem principů zvažované regulace. To podle mě není dobře a k tak významnému právnímu problému by se měla co nejdříve zahájit odborná debata,“ uzavírá Jan Klouda.

Nové stanovisko Rozumného práva najdete na webu ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

Kdo může za migrační pakt?

Tvrdíte, že když vás budeme volit, tak nás zbavíte migrantů. Jak? Jak chcete problém řešit, navíc když teď EP schválil migrační pakt? Taky tvrdíte, že jeho schválení byla zrada od této vlády, tak co pak změníte evropské volby? A jak to tedy je? Může za schválení paktu vláda nebo politici v Bruselu?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ivo Strejček: Absence historické paměti

15:22 Ivo Strejček: Absence historické paměti

Přestože oslavy konce II. světové války jsou již bezmála týden za námi, chci se k nim dnes ještě vrá…